Üks jalavääratus ja veidi ebaõnne – ning leiad ennast olukorrast, kus tsivilisatsiooni naasmine sõltub sellest, kui kiiresti päästemeeskond su leiab.

Tekst Mihkel Ivanov, MTÜ Estlander ellujäämiskoolitaja
Foto Margo Pajuste, erakogu

Oskusest signaliseerides endast efektiivselt märku anda võib vahel sõltuda meie elu ja tervis. /---/

SÄRATULI VALGUSTAB KUI PÄIKE. Säratulel tuleb esmalt põlev osa käepidemest välja tõmmata. Seejärel keerame lahti toru otsas oleva korgi, tõstame üles, endast eemale – ka tuule suund peab olema eemale, sest säratuli pritsib sädemeid ja võid viga saada. Tõmbame nupukesega nöörist ja tuli süttib. Säratuli põleb ka vee all. Käepide võib minna üsna kuumaks − see on veel üks põhjus, miks kindaid kasutada. Säratuli põleb umbes minuti.
A, B ja C klassi veesõidukite nõutav päästevarustus peab muide sisaldama 3 punast säratuld ja 3 punast langevarjuga signaalraketti. /---/

PEEGLISIGNAALID VAJAVAD PÄIKEST. Otsenähtavuse ja päikeselise ilmaga saab saata peeglisignaale ka maa peale, kuid paremini on need nähtavad õhust. Üleelamiskomplektid sisaldavad enamasti spetsiaalset signaliseerimispeeglit, millega saab märku anda eeskätt õhuvahenditele.
Iga peegliga, ka nendega, millel on keskel spetsiaalne auk sihtimiseks, tasub kasutada läbiproovitud meetodit: sirutan käe lennuvahendi poole, ajan kaks sõrme laiali, siis peegeldan valgussignaali sõrmedele ja liigutan kätt nii, et lennuvahend jääks mu kahe sõrme vahele.
Kui piloot on su signaalist aru saanud, ei tasu lendurit kaua pimestada, vaid lõpetada oma tegevus. Enamasti annab piloot sinu nägemisest märku kas tiibade lehvitamise või kontrollringiga üle su asukoha. /---/

Loe artiklit täispikkuses ajakirja Looduses jaanuarinumbrist!